Campagne Senioren en Veiligheid

Oplichters worden steeds slimmer. Telkens verzinnen ze nieuwe manieren om van (met name) ouderen persoonlijke gegevens en bezittingen te stelen. Vaak gebeurt dat door handige trucjes én vooral ook digitaal. De overheid heeft aandacht hiervoor. Door goede voorlichting wil ze ervoor zorgen dat mensen geen slachtoffer van (internet)criminaliteit worden. De campagne 'Senioren en Veiligheid' geeft senioren concrete tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden en wat ze moeten doen als het wel gebeurt. Met de slogan ‘Maak het ze niet te makkelijk’ wordt aandacht besteed aan onder andere babbeltrucs, spoofing, hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) en phishing.

Hoe kunt u voorkomen slachtoffer te worden van (internet)criminaliteit?
Hoewel ouderen in algemene zin niet vaker slachtoffer worden van strafbare feiten dan mensen in andere leeftijdsgroepen, is ieder slachtoffer er een te veel. Daarnaast zien politie en de Fraudehelpdesk sinds de coronacrisis een verschuiving in de criminaliteit. Zo is het aantal slachtoffers van hulpvraagfraude (waarbij mensen via een bekende – die op zijn beurt gehackt is – om bij via WhatsApp snel geld over te maken) fors toegenomen. Maar ook spoofing (waarbij iemand zich bijvoorbeeld voordoet als bankmedewerker om aan privégegevens te komen), babbeltrucs (aan de deur) en phishing (waarbij via een link in een email of sms toegang wordt verkregen tot een computer) nemen hand over hand toe. 

Slachtoffer worden van deze - vaak gewiekste - praktijken kan iedereen overkomen. En dus ook elke oudere. Daarom krijgen senioren via de campagne concrete tips die hen weerbaarder maken tegen criminelen. Wanneer een oudere toch slachtoffer is geworden, is het belangrijk om aangifte te doen en de gebeurtenis bespreekbaar te maken. Hiervoor geeft de campagne ook tips.

Meer weten?
Bezoek dan de website van de Rijksoverheid en de speciale campagnewebsite met leerzame voorlichtingsfilmpjes.